Home מהרישי על קארמה, ג'יאנה ובאקטי יוגה

מהרישי על קארמה, ג'יאנה ובאקטי יוגה

שאלה: שנקרה מדבר בבאור שלו לבאגווד גיטה על אנשים שמתאימים לפעילות ואנשים שמתאימים לידע…
מהרישי: זהו פרוש שגוי לטקסט של שנקרה. מכיוון שכל אדם מסוגל לפעול ולזכות בידע ופעילות שמתבצעת לאחר שזכינו בידע היא הדבר הנכון.
הפרוש הזה מפריד. פרשים אלו טוענים שקיימות דרכים שונות. דרך של ידע, דרך של פעילות, דרך של דבקות ודרך של יוגה. זהו פרוש כל כך מטופש! כל אדם נולד כדי ליהנות מהיופי של כל הדרכים האלו ומהמטרה של כולן. לא קיימות אם כך דרכים נפרדות, הן למעשה מהוות חלקים נפרדים של דרך אחת- כך שלמעשה קיימת דרך אחת שכוללת ארבעה חלקים.
אותם אנשים מצדיקים את נקודת המבט שלהם בכך שהם אומרים שבני האדם אינם זהים: אנשים שונים בנטיות שלהם, בידע שלהם, ברמת התודעה שלהם ולכן לאנשים שונים מתאימות דרכים שונות. מהרמה של בערות זה נשמע הגיוני מאד שקיימות דרכים שונות לאנשים שונים. מי יכול לומר "לא" לכזאת הצהרה הגיונית. אולם כל ההבנה הזאת כל כך שגויה…לא מדובר כאן על ארבעה דרכים.
כל אדם חייב להיות יוגי, כלומר חייב לעבור את דרך היוגה. כל אדם חייב להיות ג'יאני כלומר לעבור את דרך הג'יאן, דרך הידע. כל אדם חייב להיות באקטה, אדם דבק שעבר את דרך הדבקות. כל אדם חייב להיות קארמי אדם שפועל בחיים. בכל מקרה החיים אינם יכולים להתקיים בלי פעילות . הוא חייב לפעול בשעה שהוא מבוסס בערך הטרנסנדנטלי של החיים.
כל אדם חייב להיות מושלם. שנקרה לא התכוון לומר שאדם אחד יהיה יוגי השני יהיה קארמי, השלישי יהיה באקטה (דבק) והרביעי גי'אני, ממש לא! זאת גישה שמביעה בערות מאד גדולה!

מהרישי מהש יוגי, אמרסט מסצ'וסטס 1971

Author: מוטי שפי

מוטי שפי

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *